Wednesday 2 May 2012

AIS BOLEH MENGGEMUKKAN??

Ais memang membantu untuk hilangkan dahaga even time kita tak dahaga pon kita still suka minum ais sebab menyamankan tekak dan bila sebut pasal diet, orang mesti cakap ‘jangan minum air berais, kalau nak cepat kurus!‘ dan ini bukan mitos. BETUL, bila kita minum ais, tambah tambah lepas makan memang tak membantu untuk kita turun kan berat badan kita.


Kenapa Air Berais Menggemukkan?



Bila kita makan, makanan akan lalu kat esofagus sebelum sampai ke organ pencernaan yang lain dan akan berehat sebentar di esofagus. Lepas makan, kita pulak minum minuman berais & lemak yang ada dalam makanan tadi akan beku & memperlahankan penghadaman kita. Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai PENYAKIT.
So, selain menggemukkan or susah nak kurus, ais jugak salah satu sebab lain ramai manusia zaman sekarang mati mengejut akibat serangan sakit jantung. Sebab itulah kita dinasihatkan agar minum 10 minit selepas makan,jangan makan nasi berulam air. Kalau kita minum air suam lepas makan, maka ia akan membantu mencairkan lemak-lemak di dalam organ pencernaan kita.
Kita jugak boleh cuba amalkan seperti budaya orang Jepun yang meminum teh hijau suam selepas makan untuk neutralize balik toksin dalam badan. Sangat bagus!


_______DZEKO_______
880831
1011PM
SIBU



No comments:

Post a Comment